ADRESA TÁBORA:
Letní dětský tábor
Velké Skaliny
38241 Kaplice
tel. 777 132 640
email: info@velkeskaliny.cz
Nad ránem se z oblohy Pandory spustil konečně vlahý deštík. Celá příroda a s nimi i naši výzkumníci ožili a hned po snídani se vypravili k přenosu důležité zprávy Avatarskou poštou. Po částech vynášeli z hustého lesa text, který na konci spojili. Jen co měli zprávu pohromadě, přihnala se od Létajících hor pravá pandorská bouřka. Když na Pandoře v létě prší, je to jako když si stoupnete pod vlažnou sprchu – no parádička. Všichni výzkumníci si ji také dosyta užili.
Získaný a složený text zprávy přiměl malé výzkumníky, aby se odpoledne sešli na louce za základnou a nacvičili si taktiku na lov IKRANA, který je vbrzku čeká. Jednotlivé kmeny byly označeny barevnými fáborky a na povel začal nácvik boje. Především šlo o rychlost a obratnost, kterou všechny kmeny zvládly a vítězným pokřikem oslavily úspěšnou přípravu na blížící se lov okřídlených potvor.
Po ranním fotografování všech oddílů výzkumníků začala Avatarská pouť. Naši výzkumníci prošli všemi atrakcemi, žádnou nevynechali a za vyhrané penízky pak mohli nakupovat v pouťovém stánku. V odpoledních hodinách pilně balili na cestu, uklízeli ubikace i základnu a po závěrečném nástupu, kdy byla celá mise vyhodnocena, propukla pravá Avatarská diskotéka na rozloučenou. Zítra již raketoplán odstartuje na cestu domů, vstříc novým dobrodružstvím.
Za pomoci nedávno získaného KUFRU plného náhradních dílů k raketoplánu se technikům ze základny Pandora podařilo během noci vesmírné plavidlo opravit. Za ranního rozbřesku s ním obletěli celou planetu, aby vyzkoušeli všechny funkce i řídící systém opravené lodi. Po návratu mohli radostně sdělit malým výzkumníkům, že vše funguje jak má a že mohou nashromáždit zásoby na zpáteční cestu. Během dopoledne tedy proběhl nákup zásob od domorodců. Ti když viděli velký zájem, často měnili ceny a bylo potřebné nakoupit co nejvíce za nejnižší ceny. Nakonec se podařilo potřebný objem zásob soustředit ve skladu základny, kde bude čekat na naložení těsně před odletem.
V odpoledních hodinách se malí výzkumníci věnovali koupání, sportu, malování a hlavně přípravě masek na velký karneval základny, na který přislíbili přijít i domorodci planety Pandora z kmene Navi. Jak slíbili, tak i přišli a spolu s výzkumníky prožili báječný večer.
Program dne na Pandoře musel být trochu pozměněn. Ne co se tématu týká, ale místa. Původně se měla celá výprava vydat na celodenní pobyt v přírodě s vařením, ale z důvodů velkých veder byl na celé planetě vyhlášen zákaz zapalování ohňů mimo vyznačená místa. Ráno tedy za pomoci indicií našli a shromáždili výzkumníci vše potřebné, aby poté začali připravovat oběd. Nutno přiznat, že nebýt náčelníků kmenů, nejedli by ani teď. Posedávali, polehávali a koukali, jak náčelníci připravují oheň a vaří v kotlíkách. Velmi sporadicky splnili jen to, co jim bylo řečeno a hned zase usedli, upadli, někteří i usnuli. Vůbec je „netankovalo“, že vaření je hodnoceno do táborové soutěže. Vítězem se tedy nestali členové kmenů, ale jejich náčelníci. První místo bezkonkurenčně obsadil Žabák Martin s Filipem Kaspim, druhé místo Honzík a jeho pomocnice, třetí pak Mazi a spol. Pokud by si někdo myslel, že to tím skončilo, byl by na velkém omylu!!! Okamžikem uvaření polévky a jejího snesení z ohniště nastal teprve ten správný shon. Členové kmenů ožili, šťouchali se o to, kdo bude první u kotlíku a hlídali se navzájem, jestli někdo neměl o lžíci více. V krátké chvíli byly kotlíky vymeteny a náčelníci? Ti se mohli jít akorát tak napást, neboť na ně nic nezbylo. Heslo dne: „Co si sám uvaříš, to si taky sníš“ zaplať Bůh – nebo lépe zaplať Avatar - na planetě Pandora neplatí. To jediné naše výzkumníky zachránilo před hladomorem, který by je jistojistě čekal.
Odpolední parno pak všechny vyhnalo do chladivých vod Pandorských, kde skotačili až do večera. Mezi tím však byly zahájeny práce na přípravě večeře, neboť čas na Pandoře nemilosrdně ubíhá – ba, přímo letí.
S večerním chladem se výzkumníci rozdělili do skupinek, aby si alespoň po západu palčivého slunce trochu zasportovali. Koule lítaly vzduchem, ať míče při přehazované či košíkové, nebo železné při oblíbeném GULA-HOPLA alias pétanque. Ke slovu přišla i koule dřevěná při pandorské hře AVATAR-BUM-BÁC, známé na Zemi jako kuželky. Největší „nával“ byl u hry KÁMOŠ-MACHINE. Při této hře lidu Navi je třeba říkat říkanku: „Jede vláček přátelství, kdo má šátek, líbat smí“. U koho se vláček zastaví, ten musí líbat. No, paráda!! Výzkumníky od této hry vyhnal až nástup na večerku, jinak by ji hráli snad ještě teď.
Po tropické noci, kdy teplota neklesla ani v Pandorských létajících horách pod 20o pozemského Celsia se museli naši výzkumníci po snídani poprat nejenom s příšerným vedrem, ale i s nájezdy nepřátel. V takřka do běla sluncem rozpáleném údolí PAN-ĎOURA se střetli s bojovníky s druhé polokoule. Byli však na ně velmi dobře připraveni, neboť spřátelení domorodci – a hlavně jejich zvědové – o útoku informovali včas. Mohly být tedy připraveny palebné pozice, velké množství střeliva do zbraní, jimž zde říkají FUS-PET-WASKXER. S těmi se po krátkém výcviku naučili všichni velmi dobře střílet a málokdy minuli cíl. Válečnou artilerii doplňovalo na straně obránců i vodní dělo v návajštině zvané ŠLAUCH-FOFR-WASKXER. Základna nakonec odolala útoku nepřítele, který byl zahnán zpět na jejich polokouli a naši malí výzkumníci se mohli s radostným zpěvem těšit na fantastické ovocné knedlíky, uhnětené v žáru kuchyně šikovnými kuchařkami.
S plnými bříšky se odebrali na polední klid, po kterém následovalo důležité odpolední Waskxer-praxu-tsamsiyu – tj. vodní osvěžování bojovníků v pandorských jezerech a bystřinách.
Za podvečerního chládku se naši malí výzkumníci vydali na cestu (Sutx play pazzol), jež vedla údolím PAN-ĎOURA, a museli složit z jednotlivých útržků text Přísahy, kterou budou potřebovat Boji o své milované (Neityry a Jack).
Na dnešní den - 14.00 hodin Pandorského času – byl naplánován návštěvní den, kdy rodiče našich výzkumníků měli možnost navštívit své ratolesti, přivézt zásoby nového a hlavně čistého oblečení, odvézt špinavé (v návajštině nazývané „řádně vyfáborované“) a vůbec se na chvíli potěšit obtíženi pozemskými ňamkami všeho druhu. Nutno přiznat, že jak rodiče na Pandoru cestovali svými raketoplány, neměli všichni v pořádku přístroje pro určení časového prostoru a pásma. Os samého rána již přistávaly vesmírné koráby, rodiče viseli na bráně základny a vyvolávali své děti dlouho před návštěvní hodinou. Jasně, vidět ratolest je jejich vesmírné právo a nikdo jim přece nebude určovat v kolik hodin!!! Ale jak potom můžeme od malých výzkumníků žádat, aby dodržovali pravidla a řád pandorské základny?? Inu, velmi těžko a v některých případech toho nikdy nedosáhneme. Po návštěvním dni všichni náčelníci kmenů ví proč a přestávají se divit.
Při pobytu na cizích planetách je potřebné se naučit žít podle domorodých pravidel. Návijci proto vzali své návštěvníky do přírody, aby je naučili pravidla přežití v přírodě. Zkoušky z těchto pravidel musí skládat každý dospívající jedinec na Pandoře a je to nazýváno Fya´o – úkol pro bojovníka. Základním pravidlem je samozřejmě získat potravu a tekutiny. Výzkumníci se učili nalézat nejen jedlou flóru - rostlinky, plody apod. - ale i faunu - místní drobnou zvěř (z dálky viděli i něco podobného pozemskému zajíci a kočce). Velmi se jim líbilo - a dokonce je i bavilo - hledání ranní posilující tekutiny. Tou byla čerstvá rosa a její sběr není jako otočit kohoutkem vodovodu na základně. Je jí vždy jen několik kapek, ale její síla je zcela vyjímečná.
Odpoledne se opět „naložili“ do chladivých vod Pandory – známé to činnosti Watxser.
Protože byl dnes den výuky domorodých zvyklostí, nemohla chybět večerní „Malimi show“ v O2 Avatareně s výukou domorodých tanců. Na oplátku pozemšťané učili své hostitele pozemským disko tancům. Dle hodnocení Návijců jsou velmi pěkné, rytmické a nenáročné. Jde prý v podstatě o to, jak sebou jen mlátit, klátit, vrtět a pohupovat se. Na počátku však byli překvapeni pekelným rámusem pozemské hudby a než je výzkumníci přesvědčili, aby odložili zbraně, že to není útok nepřátel, ale pouze hudba, kroutili neustále hlavami, až jim málem upadly. Vše nakonec zachránil avatarský jogurt, který pro všechny účastníky „diskošky“ vyrobily šikovné ruce kuchařek ze základny.
Včerejší putování po pohádkovém lese bylo časově velmi náročné a tak měli malí výzkumníci posunutého budíčka. Vstávali až když slunce krásně ohřívalo základnu a hned po snídani se vydali na výstup na létající hory Pandory. Hory museli ve dvojicích všechny nalézt a na jejich vrcholcích přečíst výšku a tento údaj přinést na základnu. Naběhali se až až, ale do oběda vše zvládli. Vyhládlí po krkolomných výstupech se vrhli do jídelny, kde pro ně místní obyvatelé – Návajci – připravili vynikající smažené filety z Pan´Gasia. Že nevíte co to je? Je to úžasně dobrá ryba z pandorských bystřin, kterou domorodci obratně chytají do ruky.
Po odpoledním sběru plodů v posvátném lese – u nás známých jako borůvky - se večer všichni výzkumníci sešli v jídelně základny, kde se konala soutěžní hra „KUFR“. Jak už sám název napovídá, soutěžilo se o kufr náhradních dílů k opravě raketoplánu potřebného k návratu na rodnou planetu. Porota, vedená panem Zajíčkem ze seriálu Krteček měla plné ruce práce, aby vše proběhlo zcela regulérně, neboť soutěž přenášela pandorská televize – skrytá pod znakem ČT - do celé galaxie a nebylo by dobré uříznout si ostudu u konkurenčních studií po celé Mléčné dráze. Mezi pomocníky soutěžících se objevila i Shrekova Fiona a bezkonkurenčně svůj úkol zvládl Dan Nekonečník se svou rumba koulí. Ano, pouze s jednou koulí, neboť druhou mu při cestě do studia sežrala obávaná pandorská šelma pětimetráková Plosko-Tlama s pancéřovanou oháňkou, v návijštině nazývanou huňka. A kdo nakonec vyhrál? No, to dá avatarský rozum - přece všichni, kteří se večera zúčastnili.
Včerejší kufr, kde bylo velmi mnoho výzkumníků na jednom místě zapříčinil, že se mezi nimi rozbujel pandorský intergalaktický virus. Projevoval se tím, že napadal imunitní systém pozemšťanů v okamžiku, kdy to nejméně čekali. Projevilo se to hned ráno při čištění zoubků, kterým se na Pandoře říká Chechtáky. Plynulé pohyby se zubním kartáčkem se měnily v pohyby trhavé, a bylo nebezpečí, že si pozemšťané zuby snad ani nevyčistí. Domorodé obyvatelstvo tuto nemoc dobře zná, říká jí „Tanec Maj´li´po“ a poradilo, jakou bylinou se dá nemoc vyléčit. Všichni hned vyrazili na sběr bylin, jež bylo nutné sbírat po skupinkách. Bylina byla nalezena, okamžitě i aplikována a epidemie Maj´li´po zažehnána.
Odpolední parno vyhnalo všechny výzkumníky k pandorským bystřinám, kde pilně ochlazovali svá těla opakovanou koupení v návajštině nazývanou Watxser.
Po návratu na základnu je očekával Avatarský Kakao-Gulass. I na daleké Zemi je tento pokrm oblíben a známe ho jako krupicovou kaši s cukrem a kakaem, politou máslíčkem. To co neznáme je její podávání na Pandoře – ne u stolu, ale v přírodě, ve skrytu Létajících hor. Jídlo to bylo tak náramné, že nezbylo na domorodce ani na kávovou lžičku. Z kuchyně byl mezi hory vytažen i jeden z hrnců, ve kterých se pokrm vařil a byl do posledního zrnka krupičky pečlivě vylízán.
Ráno, když naši výzkumníci vstávali, přistihli slunce, jak se češe o koruny stromů. Po včerejších bouřkách ani památky a pandorská rádiová stanice „Tan Jala Trala Lala“ - vysílající na dlouhých vlnách - hlásila pro celý den usměvavé počasí. Hned po snídani ale zajali vodní bohové šamany všech kmenů jako trest za to, že jim do jejich vodní říše byly naházeny kameny. Bylo nutné se za záchranou svých šamanů okamžitě vydat. První překážkou byly divoké vody Pandory, jež bylo nutné překonat cestou ZAÚ. Cestu vodami ztěžovali sami bohové vzedmutím mocných vln a shazováním výzkumníků do divokých peřejí.
Vodní bohové proměnili kmenové šamany v živé kameny a bylo nutno je ze spárů bohů vysvobodit. V odpoledních hodinách se všichni vypravili do lesa u Pandorského jezera a snažili se své šamany vysvobodit. Zakleté živé kameny běhaly po lese a musely být uspány mocným lektvarem z pandorské byliny Zong Aute. Jedině tak se je podařilo chytit a dopravit – teď už změněné zpět na šamany – ke svému kmeni.
V okamžiku kdy na planetě Pandora zavládla černo-černá tma, vydali se výzkumníci na cestu do pohádkového lesa. Na cestu jim svítily pouze hvězdy Avatarské galaxie a louče na jednotlivých stanovištích, kde se setkali s Palečkem, Jezinkami a Smolíčkem, vlkem a neposlušnými kůzlátky, Karkulkou i perníkovou chaloupkou. Dlouho po půlnoci se dostali do postýlek plni krásných dojmů, a krátce na to bylo ze všech ubikací slyšet jen spokojené oddechování, neboť všichni upadli do bohatýrského pohádkového spánku.
Všech šest kmenů vyrazilo s rozbřeskem dne – samozřejmě po vydatné snídani – na cvičiště základny, aby ve svých řadách nalezli nejobratnějšího, nejsilnějšího, nejchytřejšího a nejobratnějšího člena. Ve velké spoustě soutěžních disciplín se jim to nakonec podařilo a tak mohli odpoledne všichni vyrazit na velkou etapu v soutěži o nejobezřetnější kmen. Na dlouhé trase museli napnout všechny síly k překonání nejen přírodních překážek, ale i nastražených intelektuálních pastí. Ty spočívaly ve značkách, které museli výzkumníci rozluštit, správně zařadit a hlavně si zapamatovat, neboť na konci cesty museli sdělit správný výsledek součtu všech znamení.
Večer pak oslavili úspěch své výpravy po tajuplnostech Pandory velkolepou diskotékou. Diskotéky na Pandoře nezačínají jako na planetě Zemi ohromným zvukovým útokem drásajícím uši a vnitřnosti, ale krásným koncertem, na kterém vystoupil Pandorský slavík Honzík, doprovázený Pandorskou pěnicí Petrou. Společně pak naučili naše malé výzkumníky několik písní místního obyvatelstva. Diskotéka pak jen umocnila nevšední umělecký zážitek.
Nízké přeháňkové mraky přibily ráno naše výzkumníky na základně v blízkosti zastřešených objektů, kde byly všechny kmeny přezkoušeny z vědomostí potřebných pro přežití - Tawtue An PANDORA. Po jednom byli vysíláni ke zkušebním náčelníkům, kde si vylosovali otázku. Pokud na ni nevěděli hned odpověď, mohli se poradit se svým kmenem. Dopoledne za občasného zahřmění z pandorské oblohy všem rychle uběhlo.
Po obědě se provazy deště za mocného hřmění řinuly z nebes, z pandorských křišťálových potůčků vytvořily okamžitě divoké řeky a tak musel být mírně pozměněn program. Než se počasí trochu umoudřilo, dokoukali výzkumníci ve skrytu jídelny film AVATAR, po dešti si před večeří trochu zasportovali a večer se věnovali pilování svých znalostí a fyzické síly v oblíbených Pandorských kmenových kroužcích. Kromě klasického fotbalu, přehazované a odbíjené byl velký zájem o ukázky armádní výzbroje a výuku hry ze vzdálené galaxie. Hra se jmenuje „Gula hopla la France“, zkráceně pétanque a vyučoval ji profesor Jean d´ Eifel, který i výuku samu podbarvil pravou nefalšovanou francouzskou hudbou. Se zcela bezkonkurenčním zájmem se setkal kurs Návijštiny, domorodého to jazyka planety Pandora.
Po nezbytném papírování před nástupem do kosmických strojů dorazili cestovatelé na sluncem zalitou planetu Pandora. Po rozdělení do výzkumných oddílů a chutném obědě prošli všichni zdravotním filtrem, neboť pobyt na jiné vesmírné planetě je pro pozemšťany velmi náročný. Po zdravotní prohlídce si trochu zasportovali, aby plíce rychleji přivykli pandorskému ovzduší, které vykazuje více kyslíku a ozónu, než vzduch na rodné Zemi. Večer pak, po shlédnutí první části filmu AVATAR, kterým byli uvedeni do děje se sešli na prvním nástupu všech členů základny.
Tam se poprvé setkali s domorodci – AVATARY – vyslechli si slova velkého náčelníka o tom, že se ještě moc budou muset učit, aby planetu Pandoru a její obyvatele.
Hned ráno byli všichni výzkumníci rozděleni do šesti kmenů. Museli sami najít kam patří, museli si sami „ulovit svého náčelníka“ – (Taron olo´eyktan). To se jim nakonec podařilo a ve svých kmenech se od náčelníků dozvídali první informace o velmi zajímavém životě na Pandoře.
Po obědě a nezbytném poledním klidu se vydali vyhledat posvátný strom – Swot. Během hledání chladili svá těla - rozpálená pandorským sluncem - v bystřinách a jezerech s průzračnou vodou. Kmeny se při hledání posvátného stromu rozdělily, část jich zamířila k centrálnímu jezeru, jež bylo potřeba překonat. Jedna z náčelnic – olo´eyktan – při hledání brodu zapadla do jezerního bahna a nebýt ostatních účastníků, kteří ji vytáhli pozemským způsobem o vytažení řepy, byla by tam snad ještě teď. I této skupině se nakonec podařilo jezero zdolat a přinést důkaz o nalezení posvátného stromu.
Odpoledne velmi rychle uběhlo, a pokud si myslíte, že náčelníci nechali své kmeny po večeři odpočinout po náročném dni, velmi se mýlíte. Večer je čekal velmi náročný úkol – vykopat skrytý znak svého kmene (Kokulat patsi), který je musí po celou dobu putování po Pandoře provázet. Vedeni šifrovaným textem o místě, kde znak kmene najdou, vyrazili všichni se soumrakem na výpravu. Po návratu, v hluboké tmě padli všichni do postýlek jako podťatí a jen pandorské měsíce hlídaly jejich sny.
1. běh 2010 - 3.7.2010 - 17.7.2010
Celotáborová hra: AVATAR - ZÁCHRANA PANDORY
Skupina cestujících ze Země ztroskotala na planetě,kterou známe pod jménem Pandora. Jaké budou jejich osudy? Opraví svůj raketoplán, vrátí se na Zem nebo je Naviové (původní obyvatelé) přijmou do své komunity? Dokáži žít podle zákonů Pandory? Děti se budou pod rouškou tématu cizího světa učit vztahu k přírodě, svým kamaradům a poznavat pravé hodnoty. Vše v rámci her, které budou zabudovány do příběhu.
2. běh 2010 - 17.7.2010 - 31.7.2010
Celotáborová hra: KRÁLOVSTVÍ SKALINSKÉ
Z daleké země Charvátské, zmítané kmenovými válkami, přivádí dva bratři Čech a Lech několik slovanských kmenů do země zaslíbené, které dávají jméno Země Skalinská. Jejich záměrem je vybudovat pevné a silné království, ve kterém by šarvátky a vzájemné války již neměly místo. Musí však splnit nemálo úkolů, musí projít historickým vývojem od zemanských rodů, přes rody rytířské až k rodům vysoké šlechty. Přijeďte našim Slovanům pomoci dosáhnout jejich cíle, formou hry se i mnohému naučit a zvolit historicky prvního krále Království Skalinského.
3. běh 2010 - 31.7.2010 - 14.8.2010
Celotáborová hra: MĚSTEČKO PALERMO ANEB...
... vítejte ve 30. letech minulého století v jednom americkém městě. Tisíce lidí přijíždějí z Evropy do Ameriky za prací, bohatstvím a úspěchem. Staňte se členy mafiánského gangu a v celotáborové hře pomožte získat své rodině co největší vliv nad nic netušícím městem! Ti, kteří se domnívají, že v letošním létě půjde jen o to, někoho zabíjet a tím získávat tučné odměny a další výhody, jsou na velkém omylu. Na konci hry budete všichni přesvědčeni o špatnosti mafie a proto se z vás stanou potírači mafiánských praktik - agenti policie.
4. běh 2010 - 14.8.2010 - 28.8.2010
Celotáborová hra: SHREKOVA DOBRODRUŽSTVÍ
Během 14 denního pobytu plného zábavy, sportu a skotačení čekají na vaše ratolesti mnohá dobrodružství. Vydají se s námi do oblíbené pohádky - navštívíme bažiny známého zlobra, společně se pokusíme zachránit princeznu Fionu a zabránit sudičce uskutečnit své plány a zničit tak celý pohádkový les.